Op  vrijdag 13 april werd de documentaire ‘from goat to garment’ part1 vertoond in een volle zaal in pakhuis de Zwijger op initiatief van Fashion Revolution. Met de documentaire kregen veel consumenten en mensen uit de modeindustrie meer inzicht in de mohairketen en daardoor weer meer waardering voor mohair, de mensen, de dieren en het werk achter een mohairtrui!

Moderater Roosmarie Ruigrok leidde een fantastische avond met leuk kritisch publiek en veel vragen. Conclusie wederom dat transparantie in de modeketen de key is. Weer waardering voor het product en de makers erachter tot diep in de keten!

Over   Fashion Revolution

Met Fashion Revolution Week van 23-29 april 2018 roepen we iedereen op om modemerken te vragen door wie en hoe ze de kleding die we dragen maken. Meedoen is makkelijk: post een bericht waarin je het merk van je kledingstuk tagt en de hashtag #WhoMadeMyClothes gebruikt. Zo maken we #WhoMadeMyClothes wereldwijd, en zeker ook in Nederland, trending topic.

En jouw post maakt impact: De afgelopen jaren vroegen meer dan 100 000 mensen merken #WhoMadeMyClothes en elk jaar vertellen meer dan 3600 producenten #IMadeYourClothes. Mede door publieke druk, heeft de regering van Bangladesh het minimumloon van kledingarbeiders met 77% verhoogd tot $ 68 per maand. 318 Grote merken en retailers hebben ACT ondertekend om leefbare lonen te bereiken voor arbeiders met in de hele industrie geldende collectieve arbeidsovereenkomsten die gekoppeld zijn aan inkooppraktijken.

Ondanks deze vooruitgang, wordt ook nog 20% van de wereldwijde watervervuiling veroorzaakt door de mode-industrie en Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) publiceerde februari 2017 nog een rapport over de misstanden in de Myanmarese textielsector. Kortom: vijf jaar Rana Plaza hebben we nog steeds een ‘Fashion Revolution’ nodig!